Hostellivieraana Andaluciassa

Julkaistu 13.02.17

Lähes vuosittain syksyllä Suomen Hostellijärjestö on tehnyt ulkomaan opintomatkan, jolle jäsenhostellit ovat päässeet osallistumaan. Kolmen päivän reissuja on tehty milloin Kööpenhaminaan, Amsterdamiin, Lontooseen, Israeliin. Niin Heippa ja Riitukin lähtivät Finnhostel Joensuusta neljän vuoden reissutauon jälkeen Espanjaan, Andaluciaan tutustumaan Espanjan Hostellijärjestöön, Red Española de Albergues Juvenilesiin (REAJj).

15 opintomatkalaista saapui lähtöpisteeseen Málagaan kuka milläkin lennolla. Me pitkämatkalaiset lähdimme Joensuusta jo edellispäivänä ja saavuimme Hostel Inturjoven Málagaan yöllä. Aamulla menimme innolla aamupalalle odottaen runsasta kasvis- ja parmankinkkutarjontaa. Pettymys oli suuri varsinkin erityisruokavalioita noudattavalle: tarjolla oli pelkkää leipää, sokerimuroja, hilloa ja keksejä. Missä olivat juustot, leikkeleet ja tomaatit? Sama meno toistui jokaisessa hostellissa, jossa yövyimme. Syötyäni kuivaa gluteenitonta patonkia kahtena aamuna ostin itse lähikaupasta tomaattia ja juustoa leivän väliin. Aamiaisen tasoon nähden ihmeen runsas keittiöhenkilökunta (siivuttivatko he kaikki leipää) ei ottanut siitä nokkiinsa.

Iltapäivällä alkoi itse tutustumisohjelma. Parikymppinen Laura REAJin Madridin toimistosta oli saanut pikakomennuksen tulla sijaistamaan REAJin pääpomoa Sergio Montoyaa, jonka piti olla oppaanamme koko matkan ajan. Laura oli sympaattinen ja piti meistä kyllä huolta, vaikka välillä vähän eksyikin hänelle tuntemattomilla seuduilla ja vaikka hänen englantinsa ei aina kovin sujuvaa ollut. Oli se kuitenkin parempi kuin tutustumiskohteiden hostellipäälliköillä, jotka eivät edes yrittäneet puhua muuta kuin espanjaa. REAJiin kuuluu 290 hostellia pitkin Espanjan turistikohteita niin ranta-alueilla, kaupungeissa kuin maaseudullakin. Espanjan 18 itsehallintoaluetta omistavat hostellit. Andalucian itsehallintoalueella on 20 hostellia. Niistä neljään tutustuimme Málagassa, Sierra Nevadassa, Granadassa ja Córdobassa. Itsehallintoalue määrittää itse esim. hostelliensa tyylin, ja niinpä kaikkien kolmen kohteen huonekalut, valaisimet, päiväpeitteet ja värimaailma - ja se aamiainen - olivat vähän tylsästikin samanlaiset.

Toisena matkapäivänä lähdimme linja-autolla Sierra Nevadan kautta Granadaan. Hostel Inturjoven Sierra Nevada sijaitsee laskettelurinteiden vieressä kolmen kilometrin korkeudessa mutkittelevan tien päässä. Matkalla varoitellaan lehmistä, peuroista, putoavista kivistä ja lumihiutaleista. Lehmiä saikin varoa, ne sulautuivat värinsä puolesta petollisesti maastoon. Sierra Nevadan hostelli on auki kuusi kuukautta vuodesta: marraskuusta helmikuuhun laskettelusesongin ajan ja kesä-heinäkuussa. Hostelli myy reilun 200€:n vuorokausihintaisia laskettelupaketteja, jotka sisältävät majoituksen lisäksi hiihdonopetuksen ja välineet. Puolet vuodesta hostelli oli siis tyhjillään ja mietimme, miten sen ylläpito kannattaa. Alueen hostellit kuulemma auttavat toinen toisiaan rahallisesti: paljon voittoa keräävien hostellien tuotolla kompensoidaan esim. juuri Sierra Nevadan hostellin tuottamatonta aikaa.

Laskeuduimme alas vuorilta kohti Granadaa. Hostel Inturjoven Granadan n. 300-paikkainen hostelli on entinen koulurakennus. Suurin osa huoneista, itse asiassa kaikissa neljästä hostellista, oli kahdella kerrossängyllä, wc:llä ja suihkulla varustettuja. Esittelyn jälkeen söimme lounasta hostellin ruokasalissa yhdessä afrikkalais- ja syyrialaispakolaisten kanssa. Pakolaisten majoittamisesta on sovittu Espanjan valtion kanssa. Pisimmillään pakolaisryhmät majoittuvat hostellissa 5 viikkoa, ennen kuin saavat paikan muualta.

Viimeisen päivän tutustumiskohteena oli Hostel Albergue Inturjoven Córdoba, joka koostui sujuvasti toisiinsa yhdistetystä kolmesta rakennuksesta. Vanhin osa oli 1500-luvulla rakennettu nunnaluostari. Hostellihuoneiksi remontoidut nunnien huoneet reunustivat avaraa yhteistilaa, johon silloin ennen oli kokoonnuttu rukoilemaan. Niin pitkää historiaa oli vaikea kuvitella. Hostellin nuorimmassa osassa oli muutama invahuone ja yhden hengen huoneita, jotka oli tarkoitettu opiskelijoille.

Cordoban hostellin vanhin osa, jossa alun perin sijaitsivat nunnien huoneet ja rukousalue.

Ehdimme vielä kävellä historialllisen keskustan kapeita kujia, joilla olisi ollut eksyksissä ilman opasta. Sitten lähdimme ajamaan kohti Málagaa. Me joensuulaiset suunnistimme suoraan lentokentälle, missä olikin useampi tunti aikaa tehdä muistiinpanoja ja ynnäillä reissun antia. Oliko REAJin hostelleissa jotakin paremmin kuin esimerkiksi meidän hostellissamme? Yhdessäkään ei ollut yhteiskeittiöitä, vaan ruokailut olivat tarjolla maksusta. Mikro ja jääkaappi olivat kyllä käytössä niille, jotka ostivat ateriansa kaupasta. Varsinkin suurimmalle matkailijaryhmälle eli nuorisolle ruoan itse valmistaminen tulisi halvemmaksi – toisaalta majoituksen hintakaan ei REAJin hostelleissa kovin paljon kukkaroa kevennä. Saman itsehallintoalueen hostellien samanlaisen sisustuksen koin tylsäksi – meillä Suomessa kukin hostelli on omannäköisensä. Se mitä ottaisin Suomeenkin, vaikka meille ISLOlle, oli REAJin erityiset ohjelmat, joista yksi oli tuettujen lomien järjestäminen vähävaraisille lapsille.

Seuraavaa opintomatkaa odotellen,

Riitu ja Heippa

Riitu ja Heippa kuvattuna Sierra Nevadan hostellin lumityökoneiden vieressä.